Monday, April 23, 2012

Kem Bina Negara, Penang


Huh,lame beno rasenye tak bukak blog aku ni.cian die…xpe geng  I’m coming right now..aku sgt kepenatan semenjak 2 menjak ni.Aku kene g kursus STUDENT LEADERSHIP CAMP under HEP,UUM.Nak xnak aku kene g jugakla walaupun agak keberatan dan lagipun pengetua sendiri soh aku pegi.Tak pasal2 aku kene lantik sebagai RA kat dpp aku.2 pun last2 minit aku terima jwtn 2 sbb RA sblum ni dh ltk jwtan 2 yg die soh aku amek alih tugas die.Lagipon aku ni bekas Ketua Blok,jadi aku terima jela..So kursus ni dijalankan di KEM BINA NEGARA,BALIK PULAU,PULAU PINANG.Mmg terbaik,mantap,seronok dan rase cam nak g lagi sbb byk pglaman yg x dpt dlupakan dan x mampu nk dibeli.Sesuatu pglaman yg amat dasyat,menarik dan sesuai utk kami menimba ilmu sbgai seorang leader di tempat kami.

Kitorg bertolak kira2 dlm kul 5ptg dr UUM dan smpai kat sana dlm kul 9lbh camtula.Kitorg disambut ngan hujan yg lebat mase 2 dan dijamu ngan makanan.Malam 2 kitorg diberi taklimat ringkas dan dibahagi2 kumpulan sebanyak 9 kumpulan dan setiap kmpulan terdiri drp 16-18 org ahli.Mlm 2 kitorg dminta utk myerahkan wallet msg2 dan segala bnda yg bkaitan dgn duit wlaupun sbyk 1sen.Yang ada pada kami hanyalah telefon dan juga i/c shj.Tidak tlintas lgsung difikiran kitorg yg kitorg ni telah diperdaya sebegitu rupa shingga tlalu jujur utk myerahkan ksemua harta2 ktorg.Maklumlah ktorg pon xtaw apa yg akan tjadi..Nak tau x ape yg terjadi slpas itu???

Keesokannya,selepas bsarapan kitorg bkumpul di dataran utk melakukan senaman pagi.Kemudian ktorg diminta utk myerahkan kad matrik msg2 dan kmudiannya ktorg dpt Rm5 seorg.Kitorg x syak papela kan.sume rase hepi je dpt wet mase 2.Pastu diorg anta ktorg kat Padang Kota Lama utk diberi taklimat pasal game kitorg ni iaitu cam ala2 amazing race.kitorg kene g beberapa tmpat utk amek checkpoint.berbekalkan duit rm5 yg diorg bagi 2 la kitorg kene sara hidup sehari suntuk kat situ tau x.memang giler ah rasa ngan panas teriknye tak payah kire ah.pastu kene nek bas kene bayar tmbang lagi.mmg 2 je duit yg ada.dhla kene g tmpat checkpoint 2 jauh.Firstly kumpulan aku kene g kat Taman Rama-Rama Penang,pastu g kat Taman Negara pulak and lastly kene g kat rumah kelahiran P.Ramli.Duit 2 memang tak cukup la kan.Nak jimat punye psl kitorg tumpang lori la,g mintak bantuan polis la n macam2 lg la.


Dan akhirnya kumpulan aku bjaya jugak mhabiskan ksemua checkpoint2 tsebut.Kitorg smpai kat tempat kem dlm kul 9 lebih jgkla.Apa yg penting skali kitorg sume slamat.Alhamdulillah,suatu pengalaman yg banyak aku pelajari kerana utk mjadi seorg pemimpin bukannya mudah.Pelbagai halangan,rintangan dan dugaan akan diuji….
















No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan mesej anda...